maandag 15 oktober 2012


1 "Vloeken als een Viswijf"

Ik ga (rol) in het algemeen vroolijk door het leven en laat me niet snel uit het veld slaan....maar af en toe valt het niet mee. Mijn ervaringen zijn een bron aan insperatie voor oplossingen hoe het beter kan. 


Als ik met mijn volgeladen boodschappenmand op mijn knieën naar de parkeergarage van onze Albert Heijn (opgeleverd in 2008) wil, word ik mij hiervan akelig bewust. Het is namelijk voor een rolstoeler met - en zonder trouwens ook - de familieboodschappen op de knieën onmogelijk via de steile loopband naar de winkel en van de winkel naar de garage (met de keurige gehandicapten- parkeerplaatsen) te komen. Voor klanten van de winkel is er geen lift of een andere toegang tot de garage. Men heeft er bij de bouw van de nieuwe winkel wel aan gedacht om twee prachtige brede gehandicaptenparkeerplaatsen (inmiddels nog maar 1) in de garage te maken, maar men heeft er niet aan gedacht, dat de gehandicapte parkeerder ook naar de winkel wil.
Verder heeft men als rolstoeler in Rotterdam, bij het oversteken van de straat, altijd de mogelijkheid gelanceerd te worden. De stoeptegels steken meestal net een beetje boven de trottoirband uit en sluiten niet goed aan. Hierdoor is het niet mogelijk in een vloeiende beweging over te steken. Volgen daarna nog tramrails, dan is het feest compleet. Menigeen heeft mij horen vloeken als een viswijf, wanneer ik ternauwernood in de rolstoel blijf zitten, maar de boodschappen over straat rollen.

Ik ben in principe een vrouw, die weinig geheimen voor de medemens heeft, maar met god en allemaal mijn pincode te delen gaat mij een beetje te ver. Helaas staan de pinautomaten in de winkels en op straat vaak zo hoog, dat iedereen achter mij vrolijk mee kan kijken. Hierbij komt ook nog, dat de meeste pinautomaten in de winkels vastgeschroefd zijn om skimmen te voorkomen. In mijn geval is dat helemaal niet meer nodig, omdat je alle informatie makkelijk mee kan lezen.
Zo zijn er nog honderden voorbeelden, waaruit blijkt, dat er bij de inrichting van de binnen-en buitenruimte weinig of vanuit de zicht van iemand zonder beperking, aan mensen met een beperking wordt gedacht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten